Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

PedIT

Reflectieruimte in coronatijd

Even voorstellen


Brigit: 
Mijn naam is Brigit Verbeek. Ik ben zelfstandig ondernemer en werk voornamelijk in de onderwijssector. Daarin verzorg ik onder andere allerlei leiderschapstrajecten voor leidinggevenden en professionals in de scholen.

 

PedIT en Xerte waarom?


Inge:
Al voor corona ben je op zoek gegaan naar een online tool, wat was de reden daarvoor?


Brigit: 
Wat steeds belangrijker werd is dat het leren niet alleen op de momenten van de bijeenkomsten plaatsvindt maar ook tussen die momenten in. Ik zocht ook naar een omgeving waar het leren allemaal echt plaatsvindt, waar je je documenten en ook elkaar kan vinden. Ik wilde graag dat het een omgeving was waarbij ze ook even uit hun gewone realiteit kunnen stappen en naar een omgeving gaan om daar te leren. Dus we gingen op zoek naar een omgeving waar dit mogelijk was en ik gebruikte hier Slack voor, met name voor tussentijdse activiteiten.

 

Hoe in eerste instantie gebruikt?


Inge: 
En wat is Slack?

Brigit: Slack is een chatomgeving waarin je allemaal channels kan aanmaken. Binnen zo'n channel kun je chatten met elkaar en documenten delen. Dat is tot een zekere hoogte gratis. Wat ik deed is eigenlijk wat nu de tegels in PedIT zijn. Ik had bijvoorbeeld een channel “bijeenkomsten”, een channel “inspiratie”, een channel “opdrachten”. Dan kon ik daar mijn opdrachten zetten en konden daar ook vragen gesteld worden. Wat ik heel fijn vond is dat ik heel direct vragen binnenkreeg of daar weer een antwoord op kon geven. De reden om toch naar iets anders op zoek te gaan was dat Slack toch meer gericht is op chat en niet op veiligheid van de documenten, je weet niet waar je het precies neerzet in zo'n gratis platform. 


Inge: 
In het kader van de AVG bedoel je? 


Brigit: 
Ja, dus we moesten toch wat anders. Toen kwam ik nog op een paar andere platforms uit maar die vond ik erg statisch. Dat vind ik een gevaar, dat een omgeving te statisch is. Wat je met je deelnemers eigenlijk wil is dat het leren op gang blijft. Tegelijkertijd speelt echter ook dat op het moment dat ik een dag les geef ik er die dag helemaal in zit. Als ik dan de volgende dag iets anders aan het doen ben, ben ik er ook weer helemaal uit. Je moet er dus eigenlijk heel erg voorgeprogrammeerd voor zorgen dat het leren op gang blijft, want zelf kan ik niet elke dag met tien verschillende projecten bezig zijn. 

 

Hoe ging dit later (met programmatool van PedIT)?


Inge: 
En toen hebben jullie gekozen voor PedIT en Xerte. Xerte als auteurstool om content mee te maken en de leeromgeving PedIT om het te organiseren. Je bent daar nu zeker een jaar mee bezig. Heb je het idee dat je hier wel dat voorgeprogrammeerde en het ondersteunen van je processen vindt?


Brigit: 
Ik merk dat er veel mogelijkheden zijn die je kunt benutten. Ik merk dus ook dat mijn eigen gedrag nog wat opgerekt kan worden. Bij ons staan de bijeenkomsten en de organisatie van het traject nu ook online, ze kunnen alles online vinden. Wat er vooral een voordeel aan is, is dat alle mensen goed geïnformeerd zijn. Ik werk het beste als ik in mijn creativiteit last-minute kan werken maar mijn deelnemers vinden dat lang niet altijd even fijn. Het zorgt er dus voor dat er een soort structuur is en dat je die structuur ook blijft volgen. De opdrachten die we tussentijds geven staan ook online en kunnen ze ook online inleveren.

Afbeelding 1: De reflectieruimte in PedIT

Voorbeelden


Inge: 
Ik ben ook heel erg benieuwd naar het project wat je in de lockdown hebt gedaan. Je bent echt een ondernemer dus je vroeg je af hoe je, nu iedereen toch thuis zit, waarde kon toevoegen, toch?


Brigit:
Ja, en ik had thuisonderwijs dus ik had toch niks te doen! Nee hoor, het was hartstikke druk. Maar ik had tegelijkertijd de behoefte om van betekenis te zijn voor mijn doelgroep.


Inge: 
Precies! En toen heb jij een project opgestart, met name met PedIT, en dat was heel interessant vond ik.


Brigit:
Het was natuurlijk een hele rare tijd omdat van de ene op de andere dag de scholen dicht gingen, dus die moesten ineens hun hele onderwijs omgooien om online te gaan. Vervolgens werden examens voor het eerst sinds de oorlog afgeschaft of moesten de scholen van alles organiseren om de schoolexamens op orde te krijgen. Ook moest de overgang ineens anders, het was een en al crisis management. Ik zat thuis, een deel van mijn werk ging niet door en ik merkte dat ik dacht: ik moet of wil iets betekenen voor mijn doelgroep - de schoolleiders in dit geval. Ik wilde de schoolleiders de mogelijkheid geven om af en toe even stil te staan bij hun crisismanagement. Dit kwam ook doordat er allemaal informatie vrij kwam over crisismanagement op LinkedIn waarvan ik dacht: “dat gaat echt niet iedereen lezen, maar zou ik het niet kunnen vertalen in opdrachten waardoor mensen af en toe de tijd nemen om er even bij stil te staan?” Dus toen heb ik een programma gemaakt met allerlei reflectieopdrachten waarbij mensen elke vier dagen een opdracht in hun mail kregen zodat ze stil konden staan bij hun crisismanagement. 

Een deel is in Xerte gebouwd en een deel in PedIT. Ik heb geworven via LinkedIn en dat vond ik ook heel spannend want ik vroeg me af wie hier eigenlijk op zou zitten te wachten. Wat ik op LinkedIn had gezet was: "7 opdrachten, elke 4 dagen een nieuwe opdracht. Reflectietool voor een maand voor schoolleiders." Dit heeft tot 60 aanmeldingen geleid. Op het moment dat ze zich inschreven kregen ze meteen de eerste opdracht te zien. Ik vond het mooi om het in Xerte te maken omdat je het dan heel mooi kan vormgeven, met bijvoorbeeld foto's op de achtergrond, en ik vond het ook een goed idee dat ze het konden inleveren. 


Inge: 
Dus je wilde het mooi maken in Xerte, met die foto's op de achtergrond, en de inlevermogelijkheden van PedIT gebruiken.


Brigit:
Ja! Het inleveren via PedIT kon pas in tweede instantie, omdat ik te weinig zag gebeuren en daardoor niet wist of mensen er nou iets mee aan het doen waren of niet. Ik wilde hen ook niet verplichten en ze in die gekke tijd extra werk geven. Ik had bedacht dat ze het natuurlijk wel als een portfolio konden gebruiken, dus als ze elke keer een opdracht inleveren hebben ze aan het eind een portfolio gemaakt. Dus de basis was heel vrijblijvend. Als ik het nu opnieuw zou doen, want ik denk dat dit nog steeds actueel is en ik zo een 2.0 versie zou kunnen maken, dan zou ik hem actiever willen maken en zorgen dat er meer activiteit komt. Dat je het bijvoorbeeld toch met een groepje mensen doorloopt.


Inge: Degenen die het allemaal doorlopen hebben, wat vonden die er van om het op deze manier te doen?


Brigit:
Die hebben er heel veel aan gehad. Wat ik terug kreeg is dat het enorm helpend was om het te doen. Wat ik ook merkte is dat ik niet altijd wist of mensen het ook echt hadden gedaan maar soms was je dan in gesprek en kwam het ter sprake dat ze toch bepaalde opdrachten hadden gedaan. Wat je ook zag is dat mensen er toch meer mee doen dan je denkt, en dat het ook wel tot een ander bewustzijn leidt. 


Inge: 
Is er nog meer wat je wil laten zien of delen over dit project?


Brigit:
Wat ik zelf heel leuk vind, en dat kreeg ik ook te horen van deelnemers, is dat ik veel gebruik gemaakt heb van plaatjes terwijl ik in andere PedIT omgevingen alleen maar icoontjes heb gebruikt. Ik heb best wel hard aan de vormgeving gewerkt en ik ben daar persoonlijk heel erg trots op. Het moment dat je zo'n opdracht aanklikt en je ziet de plaatjes als achtergrondje met die witte letters enzovoort, ja, dat vond ik ook heel leuk om te doen. Ervoor zorgen dat het er ook heel mooi uitziet.

Afbeelding 2: De opdrachten in Xerte gepresenteerd in PedIT

 

Inge: En daar kreeg je ook reacties op?


Brigit:
Ja, maar ook op die waar ik alleen maar icoontjes gebruikt. Wat je vooral hoort is dat het overzichtelijk en rustig is. 


Inge: 
Dat is mooi, in deze tijd ;). 


Brigit: Ik vond het ook belangrijk om mijn bronnen hier in te noemen, bijvoorbeeld bij die reflectie 7 - the morning papers. Die opdracht heb ik aangepast voor deze omgeving maar ik vertel hierbij wel wat de bron is, en dat the morning papers van iemand is die elke dag schrijft. Een collega van mij heb ik dit laten zien en die was helemaal geïnspireerd, niet zo zeer door de opdracht zelf maar door die morning papers, en die doet dat sindsdien elke dag. 


Inge: 
Oh wat super! 


Brigit:
Dus dan zie je ook weer dat het een soort bijvangst heeft. 

 

Boodschap


Inge: 
Is er nog een boodschap die je mee zou willen geven aan de anderen in je organisatie en branche over het gebruiken van online middelen om wat je doet te ondersteunen? 


Brigit:
Mijn basisboodschap is: blijf in ontwikkeling en doe dat in bewuste trajecten. Ik geloof er heel erg in dat als mensen in ontwikkeling blijven en dat ook echt koppelen aan persoonlijk leren en hun professionele rollen, en dan ook niet aan 1 functie maar aan rollen die elke keer weer vernieuwen, dat ze dan geïnspireerd blijven voor hun vak. Ontwikkelen maakt ook gewoon gelukkiger. Mijn boodschap is ook dat je informeel heel veel leert. We zijn nu, bijvoorbeeld als je kijkt naar dit jaar, ons helemaal een slag in de rondte aan het leren maar we hebben soms niet eens in de gaten hoeveel we aan het leren zijn. Ik denk dat je door van die online trajecten het leren veel gerichter kan maken. Ik denk ook dat we tegelijkertijd enorm in onze patronen schieten en er geen tijd voor nemen om er goed naar te kijken. Hoe kan er voor onderwijs voor volwassenen, wat mijn doelgroep is, ook weer een soort vernieuwingsslag gemaakt worden naast de leergangen waarbij je tien dagen op locatie bent en aan rollen en je leiderschap werkt. Daar geloof ik nog steeds in, maar er is ook gewoon een ander repertoire. Dat is blended, daar geloof ik in.


Inge: Tot slot, wat heeft het jou gebracht?


Brigit:
Heel veel creativiteit! Ja weet je, een van de dingen die ik nog helemaal niet genoemd heb maar wat ik ook zie gebeuren is dat we heel veel tijd en geld stoppen in mensen uit hun omgeving halen en daar aan het leren zetten. Vervolgens gaan ze helemaal in het leren op, zijn ze helemaal gemotiveerd van de hele leuke dag en dan komen ze weer op hun werk en dan is het weg. Ik geloof, en ik zie ook steeds meer in mijn trajecten, dat door 2 à 3 collega's samen te laten werken in een traject er veel meer on the job learning plaatsvindt. Wat ik nu merk is dat ik aan het leren ben hoe je dat kan doen. Het is ook wel echt passend binnen mijn visie. Kijk, je kan die leraren of schoolleiders wel de hele tijd uit hun school trekken – en dat is soms ook heel goed om te doen – maar er zijn ook andere vormen die misschien wel net zo effectief zijn. 


Inge: Brigit, super bedankt! 

 

Note: Brigit Verbeek van Learnovate heeft samen met Solve Onderwijsadvies een PedIT en een Xerte omgeving waar ze gebruik van maken.

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken